Op de set bij Rosie & Moussa

  • 18/10/2017
  • W Productie
  • W Setverslag

Jeugdfilmproductie in Vlaanderen is volop in beweging. Nooit voorheen stonden zoveel projecten voor een jong publiek in de steigers. Rosie & Moussa is het meest concreet. De familiefilm van Dorothée van den Berghe (Meisje, My queen Karo) zit in volle postproductie en wordt door JEF op 4 april 2018 in de zalen gebracht.

Het flatgebouw waar de filmploeg is neergestreken telt 16 verdiepingen. Tijdens de opnames worden de liften stilgelegd en alle productieruimtes zijn ingericht op de bovenste étage...

De bewoners van de woontoren in de Antwerpse wijk Het Kiel hebben tijdelijk elders onderdak gekregen om plaats te maken voor een grote renovatie. Het gebouw, ontworpen door architect Renaat Braem, behoort tot het bouwkundig erfgoed en mag niet zomaar gestript worden. De wind loeit rond het huizenblok en blaast zwerfvuil klepperend tegen de gevel aan. ’s Nachts trekt deze plek een ander soort onheil aan en wordt de set permanent bewaakt.

In Rosie & Moussa, naar de verhalenreeks van Michael De Cock (auteur en KVS-directeur) klautert Rosie met haar nieuwe vriend Moussa helemaal tot op het dak van zo’n appartementsgebouw. Daar biecht ze haar grootste wens op: ze wil graag haar vader en moeder weer bij elkaar brengen. Dat wordt niet eenvoudig want papa zit in de gevangenis en mama wil niet meer met hem praten.

Michael De Cock: “Rosie & Moussa verscheen voor het eerst als korte column in Brussel Deze Week. Het moest een soort Jip & Janneke worden, maar met een wit en een gekleurd kindje, gesitueerd in een hedendaagse stedelijke omgeving. Ik wist nooit hoe het verhaal zou verder gaan, dus eindigde elke episode met een cliffhanger. Het basisgegeven is eenvoudig: twee kinderen samen op een dak, de deur valt in het slot en… meer was er niet.” De locatie zorgt wel voor extra productionele uitdagingen. Producent Bram Sterckx (Caviar): “Het dak zal propvol staan en we moeten ieders veiligheid kunnen garanderen.”

Copyright: Thomas Dhanens

Sneeuwbol

De Cock: “Vanuit het VAF kwam er een vraag naar scenariovoorstellen voor familiefilms. Ons voorstel werd uitgekozen.” Regisseur Dorothée van den Berghe was een fan van de boekjes en ook productiehuis Caviar was geïnteresseerd. Wat heeft zij toegevoegd aan de oorspronkelijke verhalen? “De blik van de kinderen. De boekjes zijn zo rijk aan verbeelding en poëzie en het was een uitdaging om die in de film te vertalen. Zo zijn er momenten waarop Rosie aan haar vader (gespeeld door Titus De Voogdt) denkt en zijn personage verschijnt in een soort ‘sneeuwbol’. Een grappige manier om de afstand tussen Rosie en vader te benadrukken. Een scheiding, een vader in de gevangenis,… het leven van kinderen is complex en dat durft deze film te tonen. Daar hou ik van.”

Knuffels

Op de set is Ruth Beeckmans een onuitputtelijke bron van energie. Dat vindt ook Savannah Vandendriessche (11 jaar), die de rol van Rosie speelt. “In de film speelt Ruth mijn moeder. Ik weet wel dat ze niet mijn echte mama is, maar ze doet vaak alsof ze dat wel is. Ze knuffelt graag. Als ze me ziet, komt ze meteen naar me toe voor een knuffel.”

Copyright: Thomas Dhanens

Caviar kwam het jonge acteertalent op het spoor via een langdurige streetcasting. Zo ontdekten ze Imad Borji (13 jaar), die Moussa speelt. Imad: “Op school volgden we een arbeidsatelier om ons te helpen bij onze beroepskeuze. Blijkbaar hield Dorothée ons die dag in de gaten. Later belde mijn leerkracht me thuis op: of ik geïnteresseerd was om mee te doen in een film?”

‘Authenticiteit’ was voor Dorothée van den Berghe het belangrijkste element bij de casting. Imad woont in Ossegem, vlak bij de wijk Beekkant waar de film zich afspeelt. “Imad kent het leven ter plaatse. Daardoor hebben de jonge acteurs het verhaal verrijkt met details uit hun eigen leven. Rosie is nieuw in de wijk en ontdekt die wereld wanneer ze door een jongen op sleeptouw wordt genomen. Dat element moesten we niet acteren; dat was werkelijk zo.”

Kramp

Dorothée van den Berghe: “De voorbereidingsfase waarin we met kinderen improviseerden, was het ideale moment om dingen uit te proberen. We oefenden nooit specifieke scènes, maar werkten wel rond thema’s uit de film. Eénmaal we aan de opnames begonnen, hadden Savannah en Imad het traject al eens afgelegd en konden dat nu verder uitdiepen.”

Copyright: Thomas Dhanens

Toch doorloopt Dorothée elke scène nog grondig met de acteurs. Meteen daarna wordt er gedraaid, zodat de zinnen voor Imad – die eigenlijk Franstalig is – nog vers in de oren klinken. Imad: “Ik krijg hulp van een acteur die me leert om mijn zenuwen onder controle te houden.” Savannah draaft op in elke scène en is bijna permanent op de set aanwezig. “Soms doen we zoveel takes dat ik er kramp van in m’n benen krijg.” Gelukkig is er Laura, de kindercoach die zich volledig wijdt aan het welzijn van de jonge hoofdacteurs.

Terwijl ‘taal’ voor Imad de grootste uitdaging is, is het Savannah’s sterkste troef. “Als ik ‘s avonds mijn tekst één keer doorlees, ken ik hem. Meestal verander ik nog enkele zinnen, want dat mag ik zelf kiezen. Acteren vind ik niet moeilijk. Ik vind alleen dat ik er in beeld zo ‘raar’ uitzie. Maar dat is wel leuk. Wie wil er nou ‘gewoon’ uitzien? Ik vind het net fijn om ‘speciaal’ te zijn.”

Rosie & Moussa wordt op 4 april 2018 door JEF in de Vlaamse zalen gebracht.