Media Mashup neemt propaganda op de korrel

  • 21/03/2019
  • W Awards
  • W Filmwijs

Fake news, filterbubbel, clickbait,... Het zijn trending begrippen in een samenleving waarin politieke stellingen en meningen op social media door fake accounts en AI bots gepusht worden. De macht van organisaties om op grote schaal de media te beïnvloeden, zorgt voor polarisatie. Het stimuleren van een kritische blik op de media is, zeker bij jongeren, een absolute prioriteit. Dat is precies wat JEF beoogt met het filmeducatieve Media Mashup project.

Media Mashup maakt jongeren van 12 tot 18 jaar op een actieve manier bewust van de mechanismen van moderne propaganda. Tijdens een tweedaags traject ontdekken ze hoe makkelijk het is om beelden te manipuleren en hoe ze zelf door de media bespeeld worden.


Waar doet het woord ‘propaganda’ jou aan denken?” Deze vraag stelden we aan jongeren. Al gauw kom je dan uit bij Hitler en W.O. II, want “propaganda is toch iets van vroeger?” Dat ze dagelijks zelf met propaganda geconfronteerd worden, ontdekten ze pas via Mind over Media. Op dit platform, ontwikkeld door Renee Hobs van het Amerikaanse Media Education Lab (en met Europese steun door Mediawijs vertaald in het Nederlands), kan iedereen voorbeelden van hedendaagse propaganda uploaden. Jongeren debatteren er over de verschillende propagandatechnieken en krijgen creatieve opdrachten voorgeschoteld.


Het Media Mashup project laat jongeren op een eenvoudige manier de kracht van beeldmontage ervaren. Daarvoor gebruiken we de geweldig Mashup tafel, in primeur voor België. Bij een traditionele filmworkshop ligt de montage in de handen van één persoon, één jongere die aan het einde van de rit de finale beslissing neemt. De Mashup tafel maakt er een gedeeld proces van, waar elke deelnemer actief bij betrokken is - niemand hoeft verveeld langs de kant te zitten. Al spelend krijgen bestaande beeldfragmenten een nieuwe betekenis, die soms heel ver afwijkt van het oorspronkelijke opzet.


Media Mashup gaat verder dan jongeren bewust maken van propaganda en sturende media. Ze gaan ook zelf met deze technieken aan de slag om een positief verhaal te vertellen. Ze reflecteren over wat ze in hun omgeving zouden willen veranderen en zetten hun ideeën om in een stimulerende propagandafilm. Zo kunnen jongeren het heft in eigen handen nemen en participeren in het online debat. Actief digitaal burgerschap begint bij weerbare en maatschappelijk bewuste jonge mensen. En dat jongeren gehoord willen worden, laten ze elke week duidelijk en massaal blijken tijdens klimaatdemonstraties.


Film is een krachtig communicatiemiddel. Media Mashup leert hen hiermee werken zodat ze de tools in handen hebben om hun visie op de maatschappij van de toekomst te delen.

Geïnteresseerd in dit traject? Je vindt hier meer info. Of mail naar meerdanfilm@jeugdfilm.com.

Media mashup kwam tot stand dankzij de oproep voor innovatieve partnerships van de Vlaamse overheid. We werkten samen met Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid en het digitale marketingbureau Kingsberry.


Media Mashup door Europese Commissie bekroond

Het Media Mashup project ontving onlangs de Europese Prijs voor Meest Innovatieve Media-educatieproject, uitgereikt door de Europese Commissie. De prijs werd gelanceerd in het kader van de European Media Literacy Week, een nieuw initiatief van de Europese Commissie om het maatschappelijk belang van mediawijsheid te benadrukken.

Uit de 130 ingediende projecten werden zeven toonaangevende initiatieven gekozen die werden gepitcht aan een panel van experts, voorgezeten door Mariya Gabriel, Europees Commissaris voor Digitale Economie en Samenleving. Het Media Mashup project van JEF won de Prijs voor Meest Innovatieve Media-Educatieproject.


Iris Verhoeven, algemeen coördinator van JEF, noemt deze Europese award “een geweldige bevestiging van een intens en kwalitatief traject dat we met JEF hebben doorlopen. Innovatie is een drijvende kracht waarmee de hele ploeg elke dag opnieuw kinderen en jongeren wil empoweren om via film, beeld en nieuwe media hun eigen verhaal te vertellen.