Gouden regels voor een goede kinderfilm

  • 16/11/2018
  • W Jonge filmmaker
  • W Productie

Noem Xiaojuan Zhou gerust een spilfiguur in de kinderfilmsector. Als sales agent voor het bedrijf Attraction Distribution zorgt zij voor de wereldwijde verspreiding van bijna elke Nederlandse kinderfilm, een aanzienlijk deel van de JEF films zit in haar catalogus en zowat elke producent klopt bij haar aan om de belangen van zijn kinderfilm internationaal te behartigen. Beter dan wie ook kan zij de noden en wensen van het jonge publiek inschatten. Speciaal voor ons bundelt ze haar goede raad aan kinderfilmmakers in enkele bondige adviezen.

Het begon allemaal met mijn Canadese werkgever Rock Demers, die door sommigen “de Disney van het Noorden” werd genoemd. Rock produceerde twee dozijn kinderfilms, gebaseerd op originele scripts, en die zogenaamde “Tales for all” vonden precies op het juiste moment een gat in de markt. Zijn kaskraker Sneeuwballenoorlog heeft op het Amerikaanse continent een legendarische status.

In diezelfde periode - de late jaren ‘80 - kwam er in Nederland een gelijkaardige beweging op gang. Radiomaker en kinderboekauteur Burny Bos droomde van goede kinderfilms. Hij vond inspiratie bij Annie M.G. Schmidt, wier boeken hij bewerkte voor het grote scherm. Zijn bedrijf Bos Bros leverde kaskrakers voor kinderen, met Minoes als bekendste uithangbord.

Toen ik als Chinese inwijkeling in Canada aan de slag ging, hadden beide heren hun plaats op de markt al veroverd. Minstens twee decennia lang werden zij mijn medewerkers, mentors en vrienden.


Sneeuwballenoorlog

Mooiste herinneringen

Aan de ongeveer 200 kinderfilms die ik doorheen de jaren vertegenwoordigde, zijn mooie herinneringen verbonden:

- The Italian, een Russische low budget film over een weesjongen, haalde in Australië meer dan één miljoen A$. De plaatselijke pers verspreidde het gerucht dat de jongen daardoor miljonair was geworden.


The Italian

- Toen een Finse kerstfilm uitkwam in de Chinese bioscopen, belde de distributeur mij op  opgewonden toon. Hij wou per se met de scenarist praten, want die had toch wel zeker een gesprek gehad met de kerstman… Wat had de kerstman hem onder vier ogen verteld?  

- Het paard van Sinterklaas is een succesvolle film over het Chinese meisje Winky dat bij haar komst naar Nederland botst op enkele hardnekkige culturele misverstanden. Mijn hart smolt toen tijdens een vertoning in Montreal een klein kind z’n hand opstak en mij de schattigste vraag stelde die ik ooit had gehoord: Ben jij Winky?   

- Minoes (2001) is mijn all-time favoriet en staat bij mij even hoog aangeschreven als bijvoorbeeld The sound of music, The wizard of Oz, Pippi Langkous of Heidi. De film werd aan heel veel landen verkocht. In de VS kwam hij uit op dvd en kreeg hij later toch nog een kleine bioscooprelease. Jazeker, in die volgorde, en dat voor een gedubte speelfilm.


Minoes

Voor zij die het willen horen: enkele do’s-and-don’ts bij het maken van films voor kinderen

Fantasie en avontuur: Sociaal drama is noodzakelijk om een beeld te schetsen van de realiteit, maar overal ter wereld houden kinderen van fantasie en avontuur.

Sorry, maar hou je eigen kindertijd erbuiten: Klinkt dat aanmatigend? Ik heb het zo vaak meegemaakt dat een verhaal dat deel uitmaakt van de jeugdherinneringen van de auteur of regisseur, geen enkele aantrekkingskracht meer heeft op hedendaagse kinderen.

Verbeter je vaardigheden: Zoveel verhalen zitten vol goede bedoelingen maar slagen er niet in om die uit te voeren volgens de huidige internationale kwaliteitsstandaard. Los van je doelpubliek moet een goede kinderfilm ook gewoon een goede film zijn.

Hou je verwachtingen redelijk: Ik werk liefst met producenten die nog lagere verwachtingen koesteren dan ik. Zo kan ik hen misschien nog positief verrassen. Ha, noem het gerust zelfbescherming.

Hou je sales agent op de hoogte en gemotiveerd: Hoe vroeger je een sales agent aan boord hebt, hoe beter. Hoe meer nuttige informatie je hem kan bezorgen, hoe beter. Hoe meer medewerking je verleent, hoe beter. Een goede producer kan je motiveren zonder opdringerig te zijn.

Animatie is niet het antwoord op elke vraag: Animatie heeft altijd een streepje voor. Lip sync of niet, dit is toch lekker entertainment voor het hele gezin. Maar animatie is niet de sleutel die op alle sloten past. Kinderen moet ook speelfilms zien, waarmee ze zich makkelijker kunnen identificeren.

Double shoot: Talrijke prachtige Europese kinderfilms zouden zoveel vaker verkocht en vertoond worden als er een originele Engelse versie beschikbaar was. Het is spijtig om Engelstalige landen al dat plezier te ontzeggen. (Ik leg de schuld eerder bij de aankopers, die meer bekrompen zijn dan het jonge publiek). Ik hoop nog altijd een manier te vinden die opnames in twee talen (double shoot) vergemakkelijkt.


Laat het me gerust weten als je een briljant idee hebt voor een kinderfilm. We kunnen er altijd eens over praten…


Xiaojuan Zhou